Markkinoinnin aikajana
Liikeidea
Mitä ovat yrityksen tuotteet ja palvelut?
Yrityksen perustaminen
Valitaan sopiva yhtiömuoto
Asiakkaiden kohderyhmä
Kuka tarvitsee yrityksen palveluita?
kilpailutilanne
Yrityksen vahvuudet ja heikkoudet markkinassa
Arvolupaus
Lupaus arvosta, jonka yritys tuottaa sen palveluilla tai tuotteilla asiakkaille.
Graafinen suunnittelu
Yritykselle suunnitellaan logo sekä muut ulkoasut
Verkkosivut
Verkkosivuilla kerrotaan ja näytetään mistä yrityksen toiminnassa on kyse.
Tavoite
Asetetaan tavoitteet pitkälle- sekä lyhyelle aikajänteelle
Keinot
Laaditaan suunnitelmat ja
keinot tavoitteiden saavuttamiseksi
Sisällöntuotto
Viestintä säädetään tavoitteen mukaiseksi
Mainonta
Mainonta suunnitellaan kohti asetettuja tavoitteita
Tulokset & Mittaus
Analysoidaan ja kehitetään toimintaan jatkuvasti
1. Liikeidea
Liiketoimintasuunnitelma tulisi aina tehdä ennen yrityksen perustamista. Mikäli haet yritystoiminalle esimerkiksi starttirahaa, tulee yrityksellä olla huolellisesti koottu liiketoimintasuunnitelma.
Liiketoimintasuunnitelmassa kartoitetaan mm. toimiala, liikeidea, osaamiset, menestystekijät, riskit, tuotteet, palvelut, kulut, katteet, tulevaisuuden näkymät, asiakashankinnat ja mikä tekee yrityksestä kilpailukykyisen.
Autamme teitä mielellämme suunnittelemaan liiketoiminnastasi kannattavan.
Liiketoimintasuunnitelma vastaa kysymykseen, mitä tehdään?
2. Yrityksen perustaminen
Olennaista yrityksen perustamista on valita oikea yhtiömuoto. Tyypilisemmät vaihtoehdot ovat: osakeyhtiö, toiminimi ja kevytyrittäjyys. Meillä on kokemusta useista eri yhtiömuodoista, sekä niiden hyödyistä ja haasteista. Autamme teitä valitsemaan sinulle sopivan yhtiömuodon. Meillä on myös yhteistyökumppanina luotettava tilitoimisto, josta voi olla myös apua.
3. Asiakkaiden kohderyhmät
Tärkeintä on tietää mitä myydään, kenelle myydään ja miksi asiakkaan tulisi valita kyseinen palvelu? Ovatko palvelut suunnattuja yrityksille (B2B) vai kuluttajille (B2C). Miten asiakkaat voisi tavoittaa? Suunnitelma ja tilannekartoitus on syytä tehdä muutaman vuoden välein.
4. Markkina- ja kilpailutilanne
Mikä on yrityksen mahdollisuus pärjätä markkinassa? Mikä on yrityksen kilpailukyky ja mitkä ovat kilpailuetuja? Tarjoamme puolen päivän työpajan, jossa kevyillä ja hauskoilla harjoituksilla parannetaan sekä teroitetaan yrityksen kilpailukykyä markkinassa.
Määritetään vastaus kysymykseen, miten tehdään?
5. Arvolupaus
Lupaus arvosta, jonka yritys tuottaa sen palveluilla tai tuotteilla asiakkaille. Arvolupaus on avainasemassa, kun yrityksen toiminnasta halutaan mieleenpainuva brändi niin kilpailijoiden kentässä kuin asiakkaiden mielessä. Hyvä arvolupaus vastaa selkeästi kysymykseen, miksi asiakkaan tulee ostaa juuri kyseiseltä yritykseltä. Tarjoamme puolen päivän työpajan, jossa määritetään toiminnan perusteella yrityksen arvolupaus, jota voidaan jakaa viestinnässä niin yrityksen sisä- kuin ulkopuolelle.
Määritetään vastaus kysymykseen, miksi tehdään?
6. Graafinen ilme
Kun yrityksen kivijalka on muurattu ja tiedetään mitä tehdään, miksi tehdään ja miten tehdään, voidaan aloittaa tätä tukeva graafinen suunnittelu. Yritykselle luodaan ilme, jolla visuaalisesti tuetaan yrityksen identiteettiä.
Luodaan mm. Logot, typografia, brändivärit, verkkosivujen design, mainonnan ulkoasu
7. Verkkosivut
Verkkosivuilla kerrotaan ja näytetään mistä yrityksen toiminnassa on kyse. Verkkosivuilla vahvistetaan identiteettiä, tarjotaan informaatiota, hankitaan asiakkaita, annetaan asiakkaalle mahdollisuus tutustua toimintaan sekä luodaan luotettavuutta.
8. Tavoite
Pitkän aikavälin tavoite määritetään yritykselle jo liiketoimintasuunnitelmaan. Yritykselle olisi kuitenkin hyvä kehittymisen kannalta asettaa myös lyhyenaikavälin tavoitteita eli ’’välitavoitteita’’. Lyhyen aikajänteen maksimi pituudeksi voidaan asettaa yksi vuosi.
9. Keinot tavoitteen saavuttamiseen
Kun tavoite on määritetty, on laadittava suunnitelma ja keinot tavoitteiden saavuttamiseen. Luomme teidän kanssanne yhdessä tavoitteellisen markkinointisuunnitelman, jossa määritetään konkreettiset keinot ja budjetti tavoitteiden saavuttamiseksi.
10. Sisällöntuotto
Ensimmäinen ja tärkein keino on tehdä päivittäin työtä viestinnässä tavoitteen saavuttamiseksi. Jokainen yrityksen sisä- ja ulkopuolelle suunnattu viesti ja sisältö olisi syytä tukea asetettua tavoitetta. Sisällöntuoton ja viestintä on helppoa myös suunnitella, kun päätös voidaan tehdä sen perusteella palveleeko sisältö asetettua tavoitetta vai ei.
11. Mainonta
Mainonta, eli yrityksen ulkopuolelle suunnattua viestintään, jonka näkyvyyteen tarvitaan kolmannen osapuolen apua. Mainonnan viestin on myös helppoa määrittää, kun se on suunniteltu tukemaan asetettua tavoitetta.
12. Tulokset, analyysi ja toiminnan kehittäminen
Määritetään oikeat ja konkreettiset mittarit, joilla voidaan seurata yrityksen kehittymistä ja tavoitteiden saavuttamista. Selkeät välitavoitteet ovat avainasemassa yrityksen tavoitteen saavuttamisessa.